Instytut Wzornictwa

2

Typ studiów: stacjonarne II stopnia

Sala: 132

Forma prowadzenia zajęć: korekty, rozmowy projektowe, ćwiczenia projektowe.

Sylabusy

Charakterystyka pracowni:

Ogólne założenia i koncepcje prowadzonych zajęć w Pracowni Semiotyki Formy polegają na uwzględnianiu szczególnie istotnej roli warstwy wizualnej (komunikatów wizualnych) w przedmiotach wzornictwa. Uniwersalny charakter komunikatu wizualnego łączy sferę sztuki z wzornictwem. Jest oczywistym, że pola styku poszczególnych dziedzin cechuje wysoki potencjał możliwości odsłaniający nowe obszary twórczych eksploracji. Takie podejście rodzi ponadto skutki praktyczne i praktyczne umiejętności. Istotną koncepcją identyfikującą Pracownię jest postulat myślenia abstrakcyjnego jako konieczności występującej na każdym etapie procesu projektowego. Abstrakcja nie stoi do narracji w alternatywnej opozycji, natomiast może stanowić jej dopełnienie. W odniesieniu do całości cyklu projektowego, dominująca rola abstrakcji daje gwarancje dotrzymywania „stabilności” tego cyklu. Jednocześnie „obrazy” abstrakcyjne w pełni posiadają zdolność zawierania anegdoty i przekazu metaforycznego. Powstaje on przy udziale kontekstów i symboliki. Oprócz „ strategii emocjonalnych” w pracach nad produktem kierujemy się koncepcją skorelowania komunikatów ze strukturą techniczno - materiałową, logiką funkcji oraz określonym ładem estetycznym.

Cele stawiane studentom:

  1. postulat samodzielnego syntetyzowania problemów podczas omawiania założeń projektowych - unikanie skupiania się na wąskich kwestiach oraz wycinkowych odpowiedziach.
  2. W trakcie procesu projektowego - ekstrapolowanie klasycznych metod projektowania do sfery indywidualnych rozważań, których sens można skrótowo określić jako „założenia autorskie” płynące z ciągu inspiracji.

Pracując stosujemy klasyczne metody projektowe łącznie ze zindywidualizowanymi „założeniami autorskimi” opartymi o ciągi inspiracji.

Proseminarium;

Pracownia prowadzi dyplomy na drugim stopniu studiów. Studenci nie mają ograniczeń w wyborze tematu pracy dyplomowej.

do góry